Jaartje 014, vakantie voorbij en een nieuwe stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Georgio - WaarBenJij.nu Jaartje 014, vakantie voorbij en een nieuwe stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Georgio - WaarBenJij.nu

Jaartje 014, vakantie voorbij en een nieuwe stage

Blijf op de hoogte en volg Georgio

12 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

De afgelopen dagen zijn heel druk geweest. December wordt keihard gevierd in Suriname, je gaat dan ook extra hard door je centen heen. De kerstdagen waren even wennen, ondanks ik erg Surinaams ben is kerst voor mij nog steeds een feest met sneeuw. Dus dat het warm was is natuurlijk heel erg wennen. Al moet ik zeggen dat de bewoners bij stichting Unu Pikin erg hun best hebben gedaan om een kerstsfeer te creëren.

Op 28 December is Raisa aangekomen vanuit Curacao. Om Raisa op te halen heb ik een auto gehuurd, de weg naar Zanderij was goed te doen. 30 December kwamen mijn zus, nichtje en Reninchio aan. Mijn zus en nichtje werden door mijn oom opgehaald, ook op 30 December heb ik een auto gehuurd om Reninchio op te halen. Helaas was het deze keer iets minder goed gegaan. Op de weg naar Zanderij ter hoogte van lelydorp gaf de auto het op. 11 uur 's avonds in the middle of nowhere..
Gelukkig was er iemand zo vriendelijk om met ons mee te kijken, we kwamen er al snel achter dat het koelvloeistof was, oftewel Koelan. Samen met die vriendelijke meneer zijn wij in zijn auto 1,5 kilometer verder gereden om koelvloeistof te halen. Nog voordat wij zijn auto konden parkeren bij de Chinese verkoper, gaat zijn voorband opeens kapot.. Ik weer helemaal in de stress geen idee hoe ik weer terug bij de auto zou komen. En opnieuw was er iemand die ons wilde helpen, en ook nog een monteur. Wij zijn toen op zijn brommer terug gereden naar de plek waar ik de auto had achter gelaten. Daar aangekomen vertelde hij dat er iets mis was met de radiator en dat de auto overhead was. De enige manier op straks veilig op Zanderij te komen en om weer veilig terug in de stad aan te komen is door de auto constant te koelen. Oftewel afblussen met water. Om een heel lang verhaal kort te maken hebben wij echt op de 20 minuten moeten stoppen om de auto af te blussen met water. Ergens rond 1 uur 's nachts waren we eindelijk in de stad. In de stad stond een mooi festival op ons te wachten, dus om de vreselijke ervaring om te buigen naar iets positiefs hebben we ons zat gezopen en zijn we keihard uitgegaan. Alle stress uitgedanst en we hebben een goede nacht gehad bij het Lustig festival.

31 December heb ik ervoor gekozen het lekker rustig aan te doen. Reninchio en ik zijn even naar de stad gegaan hebben wat gegeten, wat gedronken en daarna zijn we weer naar huis gegaan. Om 9 uur ’s avonds zijn we met een mooi groepje(mama, Lorraine, Lindiwe, Sherany, Raisa, Eva, Reninchio, Zion en ik) naar het binnenland gegaan om daar het nieuwe jaar in te gaan. In het geboortedorp van mijn moeder werd het heel feestelijk gevierd met een Saramacaanse band die door het hele dorp een soort van optocht maakte met keiharde drums, zingende en dansende mensen. Ik heb natuurlijk ook een dansje gedaan. Om 12 uur zijn we het jaar ingegaan en hebben we wat vuurwerk afgestoken, daarna heeft de Saramacaanse band nog een aantal uren doorgespeeld in een kleine zaal. Ik ben rond half 4 gaan slapen, was helemaal afgemat.

Verder is er niet veels boeiend gebeurd. Ik woon nu ergens anders, woon na 18 januari helemaal alleen, nu nog samen met Reninchio. Ik probeer Reninchio de tijd van zijn leven te geven nu hij hier is, ik denk dat het ook wel aardig lukt. Nog 1 week dan gaat hij terug.

Mijn stage is ook weer begonnen. Uit mijn recente blogs is te halen dat ik een andere stageplek heb. Ik loop nu stage bij Kompas. Afgelopen week ben ik naar Biliton in district Para voor het eerst op mijn stage adres geweest. Het is een eindje weg van de stad, maar er is vervoer geregeld, dat is echt heel fijn. In Biliton heb ik 2 huisbezoeken gedaan en 1 intake gesprek. Ik heb beide gezinnen, waarvan ik de kinderen intensief ga begeleiden, ontmoet. En los van hun verwachting (een blanke stagiaire) lijken ze erg positief en enthousiast over mijn komst. Ik ga goed mijn best doen voor de twee clienten die ik de komende periode intensief begeleid in district Para.

Het weekend is voorbij. Maandag rent naar mij toe, ik ga nog even wat inlezen voordat de stageweek begint.

Status: De wereld ligt aan je voeten
Drake – Marvins Room

Vergeet niet te houden van alles wat van jou houdt eh
En doe een biertje op me, picture me rollin’. Proost !
s/o naar de hele mikmak

  • 05 Februari 2014 - 22:46

    Nansz:

    Awesome Georr, keep itt up!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Georgio

Het weg kleuren van de dagen kan beginnen

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 8448

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 11 Augustus 2014

Stage

26 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Mira Ghana

03 Februari 2011 - 11 Augustus 2011

Toerist in eigen land

Landen bezocht: