Mi a no wan fisi, no soekoe foe oekoe mi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Georgio - WaarBenJij.nu Mi a no wan fisi, no soekoe foe oekoe mi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Georgio - WaarBenJij.nu

Mi a no wan fisi, no soekoe foe oekoe mi

Blijf op de hoogte en volg Georgio

26 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Update over vorige week.

Maandag zijn we druk bezig geweest met het schrijven van de beoordelingstraining. De jongeren van de VSO school kregen hun allereerste certificaat bij de stichting. Wij hebben er een soort van klein examen van gemaakt, waarbij we kijken naar de kennis van theorie en de praktische vaardigheden. Het onderdeel dat werd afgetekend was zadel en stuur. Bij de theorie werden vragen gesteld over de gereedschappen en veiligheidsvoorschriften. Bij het praktische gedeelte moesten de jongeren het zadel en stuur correct afstellen.
Woensdag en donderdag hebben we het groots aangepakt. Het schoolhoofd en de leerkrachten werden uitgenodigd. 1 voor 1 werden de certificaten uitgedeeld met champagne en een snack. Kortom wij hebben ons best gedaan om een soortgelijke diploma uitreiking na te bootsen.
Over 3 weken wordt de Sova training, mijn onderdeel, afgesloten.

Donderdagavond heb ik weer gevoetbald bij het Essed stadion. Lekker zweten, het is goed om elke week te sporten anders krijg ik al snel lichaamsklachten..

Vrijdag hadden wij een officiële opening van een mediatheek. De mediatheek is opgezet door de stichting en gefinancierd door een Nederlands bedrijf. De stichting maakt dan al het schoolmeubilair dat in de mediatheek staat en daarnaast zorgt de stichting ook voor leesboeken. De opening werd feestelijke gevierd. Het was een hele bijzondere dag voor de leerlingen van de OS Marowijne.
Op vrijdag vierde de school srefi densi, 38 jaar onafhankelijkheid van Suriname en daarnaast werd de opening van de mediatheek gevierd. Groot feest dus.

Als stichting hebben wij een activiteitenprogramma gemaakt voor in de klassen. Susanne heeft een team bij elkaar gekregen van stagiaires en vrijwilligers zodat elke klas 1 iemand voor de groep had staan. Het waren korte spelletjes gericht op het stimuleren van taal. Ik had de 6de klas, groep 8.
Heb hier en daar het programma moeten aanpassen zodat het wat actiever was. De achtste groepers vonden sommige spelletjes een beetje kinderachtig, begrijpelijk. Met hier en daar een aanpassing is het een hele leuke ochtend geworden. Na de activiteiten kregen alle kinderen een tas met een nieuw leesboek van de stichting. De boeken deden mij erg denken aan mijn jongere jaren. Zo zag ik de GVR tussen de boeken, een aantal versies van Hoe Overleef Ik en een heleboel boeken van Paul van Loon. Goede herinneringen.
Na het uitdelen van de boeken hebben we nog even over Nederland gesproken. De achtste groepers wilde vooral veel weten over muziek, kleding, en de jongens wilde vooral weten hoe de meisjes daar waren. Aan het eind van ons programma heb ik de groep succes gewenst met het examen dat ergens volgend jaar op de planning staat. Goede dag, goede ervaring.

Vrijdagavond ben ik samen met Sherany, Eva en Mario naar de stad gegaan. Het was de bedoeling dat we naar de bioscoop zoude gaan maar de film was al vroeg uitverkocht. Na een kort bezoek aan de Hermitage Mall zijn we door naar Margaritas gegaan. Daar hebben we een aantal potjes pool gespeeld, lekker ontspannen. Na het poolen ergens rond half 12 zijn we naar het studentenhuis van Sherany en Eva gegaan. Onderweg nog Energydrank gekocht want we zoude het stageverslag afmaken. De hele nacht doorgewerkt ik was kwart over 4 thuis. Helaas was ik nog niet helemaal klaar. De volgende dag ben ik om 11 uur opgestaan en heb ik het verslag afgemaakt. Om 2 uur smiddags was het eindelijk helemaal klaar. 4 uur smiddags hadden we een gourmet op de planning staan. Relax samen eten. Na het gourmette hebben we troefcall gespeeld, flesje borgoe erbij.
Ik was een beetje gespannen, waarschijnlijk door weinig slaap en de alcohol.
Verder gewoon een goede dag gehad.


Zondagochtend was de herdenkingsdienst van mijn opa. Vroeg naar de kerk gegaan. Family meeting. Ik heb een kaarsje opgestoken voor mijn familie en vrienden.

Maandag was Onafhankelijkheidsdag, zelf ben ik niet naar het district gegaan waar het groots gevierd werd. Samen met Mario ben ik naar een verjaardag geweest en we hebben daarna nog even in de stad rondgelopen. Druk Druk Druk.

Oke genoeg geblogged.
S/o naar alle SPH’ers, SWEK ofzo

Status: Mi a no wan fisi, no soekoe foe oekoe mi
(ik ben geen vis, probeer mij niet te vangen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Georgio

Het weg kleuren van de dagen kan beginnen

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 8473

Voorgaande reizen:

26 September 2013 - 11 Augustus 2014

Stage

26 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

Mira Ghana

03 Februari 2011 - 11 Augustus 2011

Toerist in eigen land

Landen bezocht: